دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی انتشار خبر خروج افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا از هنگ‌کنگ به قصد روسیه و مسافرت به آمریکای جنوبی برای گرفتن پناهندگی سیاسی از اکوادور، واشنگتن به تمامی کشورهای نیمکره غربی هشدار داد به وی اجازه مسافرت بین‌المللی دیگری ندهند.

جاسوسی

این در حالی است که ادوارد اسنودن که قرار بود یکشنبه شب وارد فرودگاهی در مسکو شود، در فرودگاه دیده نشده و گفته می‌شود دیروز سوار هواپیمایی که قرار بود با آن به هاوانا برود، نشده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، پیش‌تر فعالان وابسته به سایت ویکی‌لیکس اعلام کرده بودند ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه از هنگ‌کنگ راهی مسکو می‌شود تا روز دوشنبه از آنجا به هاوانا و سپس کاراکاس و نهایتا‌ به کیتو پایتخت اکوادور برود و از دولت این کشور تقاضای پناهندگی کند.

ریکاردو پاتینو وزیر خارجه اکوادور که در حال دیدار از ویتنام است، قبلاً اعلام کرده بود اسنودن از دولت متبوع وی درخواست پناهندگی کرده است. رافائل کورئا رئیس‌جمهور اکوادور از مخالفان جدی واشنگتن در آمریکای جنوبی است. اکنون حدود یک سال است که سفارت این کشور در لندن میزبان جولیان آسانژ بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس است که اسناد طبقه‌بندی‌ آمریکا را برملا کرده بود. این در حالی است که ایالات متحده که روز جمعه اتهام جاسوسی و دزدی اموال دولتی به اسنودن وارد کرد، به کشورهای نیمکره غربی هشدار داد جلوی هرگونه مسافرت بین‌المللی اسنودن را به جز مسافرت برای ورود به آمریکا بگیرند.

مقامات روسی اعلام کردند: اجازه قانونی بازداشت و استرداد اسنودن را ندارند. به‌نظر می‌رسد اعلام سفر اسنودن با شرکت هواپیمای روسی ایروفلوت به روسیه و سپس از آنجا به کوبا باعث ناراحتی مقامات آمریکایی شده است. سناتور چارلز شومر گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً از سفر اسنودن به روسیه خبر داشت و اجازه آن را صادر کرده بود. وی پیش‌بینی کرد این امر پیامدهای جدی برای روابط بین آمریکا و روسیه داشته باشد که اکنون هم بر اثر مسائلی مانند سوریه و حقوق بشر تیره است. شومر همچنین گفت به‌نظر وی چین هم در خروج اسنودن از هنگ کنگ دست داشته است.

آمریکا از هنگ‌کنگ درخواست استرداد وی را کرده بود. یک مقام وزارت دادگستری آمریکا نیز از تصمیم هنگ کنگ دایر بر اجازه دادن به اسنودن برای خروج از این جزیره ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که گذرنامه ادوارد اسنودن را باطل کرده است. به گفته جن پساکی سخنگوی این وزارتخانه، باطل کردن گذرنامه کسی که قرار بازداشت برایش صادر شده است، عادی است و بر وضعیت تابعیت وی تأثیری ندارد. با این حال، به‌نظر می‌رسد باطل کردن گذرنامه اسنودن تأثیری بر برنامه‌های وی نداشته است.

هواپیمایی که گفته می‌شد حامل اسنودن است، یکشنبه شب وارد فرودگاه شرمتیوو در مسکو شد تا روز بعد با پرواز دیگر شرکت ایروفلوت راهی هاوانا شود. اما به گفته خبرنگاران، وی به هیچ وجه در این فرودگاه دیده نشد. سفیر اکوادور در مسکو نیز که برای گفت‌وگو با اسنودن در فرودگاه حاضر شده بود، حاضر نشد در این‌باره اطلاعاتی به خبرنگاران بدهد. شرکت ایروفلوت هم اعلام کرد دیروز پرواز این شرکت به مقصد پایتخت کوبا بدون حضور اسنودن انجام شده است. هنوز معلوم نیست آیا اسنودن اساساً وارد مسکو شده یا راهی مقصد دیگری شده است. با این حال، مقامات آمریکایی می‌گویند بالاخره وی را خواهند گرفت.

کد خبر 220190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز